جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 870
رابطه خدا با انسان در اسلام و مسیحیت
نویسنده:
زهرا الفتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
خدا و انسان دو مفهوم محوری در ادیان اسلام و مسیحیت و دو قطب اصلی در مفاهیم متون مقدس آن‌هاست. جهان‌بینی این متون، صحنه‌ای را ترسیم می‌کنند که در آن، دو قطب، همراه با مجموعه‌ای از ارتباطات به چشم می‌خورد. در یک سوی این دو قطب، خدایی است که همه پدیده‌های زمینی و آسمانی را آفریده تا مقدمه‌ای برای خلقت انسان باشد، و در سوی دیگر، انسان است که خود را مخلوقی می‌یابد که در میان همه مخلوقات دیگر مورد عنایت و اهتمام خاص خالق خویش است. مضامین متون مقدس اسلام و مسیحیت، شکل‌هایی از روابط را بین این دو قطب به تصویر کشیده‌اند که اشکال صانع و مصنوع، فرمانروا و لشکریان، مولی و عبد و پدر و فرزند از مهم‌‌ترین آن‌ها به شمار می‌‌آین
مطالعه مقایسه ای آئین زیارت در اسلام و مسیحیت
نویسنده:
رحمت اله رحمتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
1 –پایان نامه آقای مصطفی جعفری در زمینه بررسی زیارت از بعد عرفانی که در آن در خصوص دیدگاه های عرفای اسلامی واهتمام آنان بر زیارت اشاره کرد که به مسئله آداب زیارت از دیدگاه محققان حکما در خصوص مکان های مقدس ومکانیسم وتاثیر وتاثر زائر ومزور گفتگو کرده است ودر پایان به شبهات وهابیان بر زیارت پاسخ داده است –دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات بهمن 13902 –اقتضائات نفس ورویکرد زیارت نگارنده خانم خدیجه هاشمی - 1388 :در این نوشتار به بیان زیارت وباز یافتن هویت وجودی خویش ونیز سیراب گشتن از زلال حضور محبوب وزیارت واقعی وحقیقی وخلوت گزیدن وانس گرفتن با سرچشمه رحمت ومحبت الهی حول 3 محور مفهوم شناسی زیارت ،رابطه بین نفس وزیارت وبررسی نقطه اوج تجلی این رابطه در زیارت بحث می شود-کتابخانه تخصصی حج وزیارت3 –نقش زیارت ودعا در بهداشت روانی وتعالی روح :دکتر سید کامران علوی –هما کاظمی - 1387:هدف این مقاله توجه به آموزه های دینی به خصوص زیارت ودعا در اماکن مقدس از لحاظ حفظ بهداشت روانی ودرمان اختلال رفتاری افراد به خصوص در میان غربیان(مسیحی)بحث وبررسی صورت می گیرد چون از نظر رولنشناسی انسان با زیارت ودعا بیشتر احساس امنیت روانی می کند وبیشتر به خالق خود احساس نزدیکی می کند-کتابخانه تخصصی حج وزیارت4 –زیارت ونیایش ترجمان نیاز به معنا در حیات انسانی :دکتر مجتبی عطار زاده عضو هیئت علمی دانشگاه الهیات ومعارف اسلامی اصفهان - 1383:دراین مقاله ونوشتار ارزش واعتبار زیارت را به طور دقیق وموشکافانه مورد بررسی قرار گرفته است ودر مواردی زیارت را هم پای بسیاری از عبادات مانند جهاد وشهادت به حساب آورده است ودر فضای پر تنش امروزی زائر در پی یافتن معنای وجودی خویش است ودر این تحقیق مقایسه ای بین جوامع مذهبی با غیر مذهبی از جهت میزان اختلالات روانی به خصوص اضطراب وافسردگی به عمل آمده است
حضرت مسیح و مسیحیت از دیدگاه روایات(با تاکید بر منابع متکلمان مسیحی)
نویسنده:
عباس فرید افشار
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
تاریخ مسیحیت به دو بخش حضور حضرت مسیح (ع) و دوران غیبت ایشان(و رفعت او به آسمان) تقسیم می شود که بخش اول این تحقیق به مبحث اول می پردازد و بخش دوم آن شامل بخش دوم است. از آنجایی که بخش دوم این رساله پیرامون اعتقادات مسیحیت در مورد حضرت مسیح(ع) می باشد ، لذا ابتدا پیرامون شخصیت حضرت مسیح (ع) و مادر ایشان حضرت مریم (س) مطالبی ارائه شده است.
بررسی تطبیقی آثار وضعی و تشریعی گناه در اسلام و مسیحیت (عهد جدید)
نویسنده:
مریم رضایی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
ادیان موثرترین عامل ساماندهی به زندگی فردی و اجتماعی انسان‏ها در همه ابعاد آن بوده‏اند. هر چند عموم ادیان و بویژه ادیان الهی بر بنیاد‏های مشترک استوار است، اما آموزه‏های اعتقادی، شریعت مدارانه و اخلاقی هر یک از آنها با دیگری تفاوت دارد و این تفاوتها بسیاری از دگرگونی‏ها را در زندگی فردی و اجتماعی پیروان ادیان مختلف رقم زده است. شناخت ادیان به جوامع بشری کمک می‏کند تا با درک درست‏تر از یکدیگر، روابط خود را تعریف و تنظیم نمایند. این شناخت، ترویج و تبلیغ آموزه‏های یک دین را، برای پیروان سایر ادیان ممکن می‏سازد. به علاوه پیروان ادیان مختلف به دلیل باور عمیق و تردیدناپذیر معارف دینی خود، ممکن است بسیاری از سوالات و مسائل دین خود را درک نکنند.بنابراین شناخت ادیان از ضرورتهای دین پژوهی در شرایط کنونی جهان است، به همین منظور هدف پژوهش بررسی تطبیقی آثار وضعی و تشریعی گناه در اسلام و مسیحیت (عهد جدید) قرار داده شده و در این راستا از روش کتابخانه‏ای استفاده شده است. نتایج حاصله از این پژوهش دستیابی بر اشتراکات و افتراقات در زمینه تعاریف و منشأ و ابزار گناه و در زمینه آثار وضعی و تشریعی گناه می‏باشد. البته اشتراکات، بیشتر در لفظ آثار وضعی بوده و در تفاسیری که از آنها انجام شده، تفاوت‏های بسیاری دیده می‏شود. لازم به ذکر است به دلیل کم رنگ بودن شریعت در مسیحیت کنونی هیچ گونه تطبیقی در این زمینه، بین دو دین وجود ندارد.
مباني انسان‌شناختي قرب به خدا در اسلام و مسيحيت
نویسنده:
اسماعيل علي‌خاني
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
سعادت و کمال در اديان ابراهيمي، تقرب به خداي متعال است. اين تقرب را مي­توان از ابعاد گوناگون, نظير جايگاه آن در دين, تأثير آن در زندگي دنيوي و اخروي, راه­هاي تقرب به خدا و ... مورد بررسي قرار داد. اما يکي از موضوعات مهم، مباني و زيرساخت‌هاي اين قرب است. در اسلام و مسيحيت، قرب به خدا مبتني بر يکسري مباني الهياتي و انسان‌شناختي است. اين دو دين در برخي از مباني انسان‌شناختي قرب به خدا، نظير انسان طرف عهد با خدا، انسان در مسير شدن، انسان طالب کمال مطلق بودن و خليفة خدا و مسيح بودن انسان مشترک هستند. هرچند، با توجه به تفاوت بنيادين الهيات و انسان‌شناسي اسلام و مسيحيتِ مبتني بر نوشته‌هاي پولس، برخي از مباني تقرب به خداوند نيز در اين دو سنت متفاوت و مختص به يک دين است. در اسلام اين مباني اختصاصي عبارتند از: حامل امانت الهي بودن انسان، پاک­سرشتي انسان و توانايي او براي نيل به کمال. و در مسيحيت عبارتند از: آلوده­سرشتي انسان و ناتواني او براي نجات و قرب, جز با فيض خدا و فدية مسيح.
مطالعه‌ تطبيقى دو تراژدى در مسيحيّت و اسلام
نویسنده:
محمد مقداد امیری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: بنياد فرهنگى امامت,
چکیده :
سابقه ی مخالفت با جانشینان برحق پیامبران الهی و فاصله گرفتن اکثریت از مسیر اصلی دین، از موارد قابل توجهی است که در امت های پیشین دیده می شود. در مسیحیت نیز این مساله، با محوریت مخالفت با وصی حضرت مسیح علیه السلام مشهود است که شواهد آن ـ که اسناد تاریخی و روایی آنرا تأیید می کند ـ هنوز هم در منابع معتبر مسیحیت کنونی موجود است . مطالعه ی تطبیقی در تشابه یا تمایز این رویداد با مخالفت امت اسلام با جانشین حقیقی رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلّم) از مسائل حائز اهمیت و شایسته ی عنایت ویژه، در بحث های امامت است که شاید چندان مورد توجه اهل پژوهش قرار نگرفته باشد.
صفحات :
از صفحه 56 تا 114
الاهیات تطبیقی بین اسلام و مسیحیت - توحید و تثلیث
نویسنده:
محمد محمدرضایی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
این مقال بر آن است تا یکی از مسائل مهم الاهیات مسیحی، یعنی تثلیث را با توحید اسلامی بررسی کند. ابتدا به آموزه تثلیث در مسیحیت و متون مقدس اشاره شده است که منظور از تثلیث چیست و از چه زمانی تثلیث به طور رسمی وارد مسیحیت شد. برخی از متفکران، اعتقاد به تثلیث را زاییده تلفیق فلسفه یونانی و دین مسیحی در دوران اولیه می‌دانند. در ادامه به اختلاف‌ها و تنازع‌های متفکران مسیحی بر سر الوهیت عیسی مسیح و تثلیث، ‌و نیز به انگیزه آنان از طرح مساله تثلیث اشاره، در پایان مساله تثلیث نقد و بررسی شده است: اعتقاد به الوهیت عیسی مسیح، مصداقی از اجتماع تناقض است و نیز ادله‌ای که متفکران مسیحی بر اثبات وجود خدا اظهار داشته‌اند، همگی بر آن دلالت دارند که خدا یگانه و یکتا است و نیز تثلیت مستلزم ترکیب و تعدد واجب الوجود بالذات است که همگی آن‌ها از نظر عقل قابل اثبات نیست. در نهایت،‌ به آیات قرآن در باب انکار تثلیث اشاره شده است.
گفت و گوی مسیحیت و اسلام
نویسنده:
حیدر محلاتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
گفت وگو از دیر باز نیاز انسان اجتماعی بوده، و امروزه راه‌کاری شایسته برای بررسی و چاره‌جویی دشواری‌های موجود به‌شمار می‌رود. مقاله حاضر پژوهشی در تبیین بستر و زیرساخت‌های گفت و گو بین دو دین اسلام و مسیحیت است که بیشتر بر ایجاد راه‌کارهای عملی برای برقراری روابط سالم اجتماعی و هم‌زیستی مشترک و پایدار میان مسلمانان و مسیحیان بر اساس بازگشت به اصول ناب و بی آلایش دو دین، تأکید می‌کند.نویسنده مقاله که از استادان ممتاز دانشگاه لبنان و از فعالان برجسته بین المللی در زمینه گفت و گوی ادیان و تمدن‌هاست، در این مقاله، ادیان آسمانی را سرچشمه زلال آزادی، برابری و برادری انسان‌ها و الهام بخش اصلاحات فراگیر جوامع بشری دانسته است.
صفحات :
از صفحه 148 تا 162
حجاب و مسيحيت
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
مسيحيان، تورات يهوديان را به عنوان بخشي از كتاب آسماني خود قبول كرده و آن را عهد عتيق مي نامند، امّا احكام و دستورات عملي اين كتاب را لازم الاجرا نمي دانند. در قسمت انجيلي كتاب مقدّس(عهد جديد) نيز احكام شريعت چندان مورد توجّه نبوده است. مسيحيان بر اي بیشتر ...
  • تعداد رکورد ها : 870